Opsmøring og overtræk

Opsmøring/ sammensætning af kagen:
Regel nr. 1:
Der SKAL smørcreme udenpå en kage hvis der er mousse i. Den fugtige mousse smelter fondanten indenfor meget kort tid. Så det er en big-no-no ikke at komme smørcreme udenpå. Jeg har endda hørt nogen vejlede omkring at det kun er frugt-syre der smelter fondanten - dette er forkert - det er fugtigheden. Så husk: altid altid altid kom smørcreme udenom, mousse må aldrig kontakte fondant.
På dette billede har jeg taget en stor-diameter tyl, og sprøjtet en kant af smørcreme rundt om kagen. Dette holder på moussen og er en barrierer mellem mousse og fondant hvilket er meget vigtigt. Kommer fondant i kontakt mousse, vil fondanten smelte pga det høje væske-indhold i moussen.
Fyldet ovenfor ser lidt sjovt ud, var til en som kunne lide bær men ikke flødeskum, så blandingsforholdet var en del forskubbet. Resultatet var bærligt:)
Første trin til at overtrække kagen er at smørre et meget tyndt lag smørcreme rundt om kagen, det er ikke afgørende på dette punkt om kagen er skåret helt til i den ønskede form. Dette trin er for at "af-krumme" kagen. Kom kagen i fryseren i 15 min - dette gør at de små (til tider irriterende) krummer "limes" fast på kagen, samt gør kagen fastere - og dermed nemmere at skære præcist til efterfølgende.

Tag kagen ud af fryseren, tilskær de sidste detaljer, og kom derefter smørcreme ud på kagen i det ønskede lags-tykkelse. Herefter er kagen klar til at få overtrukket fondant. Det er vigtigt ikke at hive i fondanten, men løfte og derefter forsigtigt og blidt med ydersiden af hånden, føre fondanten ind til kagen. Kommer der folder, løftes forsigtigt op og derefter på lignende vis, kommes fondanten ind til kagen vha ydersiden af hånden.
I dette tilfælde har jeg valgt at komme et koks gråt silkebånd rundt om kagen, da det passer bedst til det tema jeg ønsker. Jeg har sat silkebåndet fast med en mikroskopisk klat sekundlim. Jeg ved nogle sætter silkebåndet fast med en lille synål, jeg har ikke selv prøvet dette men kan forestille mig at det også fungerer rigtig fint.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Modellerings chokolade

Opskrift: Flødeboller med vaffelbund

Icing Cornet/ kræmmerhus tutorial