FAQ: Bogstaver i sukkermasse

Jeg fik et spørgsmål fra Susan fra Rosas Univers om hvordan man lettest lavede bogstaver da bogstavs-udstikkerne ofte kan drille en del. Jeg kan sagtens huske hvordan udstikkerne drillede mig i starten ligeledes.

Til bogstavudstikkere kan anvendes:
  1. Fondant
  2. Mexikansk paste
Derudover kan man anvender bogstav moulds, se dem her.
Udvalg af bogstavs-udstikkere kan ses her.
1. Fondant blandet med enten en lille smule tylose eller flormelis for at gøre konsistensen mere hård. Er massen for elastisk er det sværere at få den flotte lige kant på bogstaverne.

Kom lidt meizena på bordoverfladen med din duster. Rul fondanten meget tyndt ud og pres din bogstavform ovenpå - kom evt lidt maizena på din udstikker med en duster før du presser din bogstavform ned over den udrullede fondant. Løft udstikkeren. Hænger fondanten ved så prøv at banke den let mod bordkanten eller mod din anden hånd.

Har du ikke flormelis eller tylose kan du efter du har udstukket bogstavet lade det tørre et stykke tid på bordet, hvorefter du fjerner dit bogstav fra restfondanten.

2. Mexikansk pasta: For opskrift se her. Denne pasta er mere hård i konsistensen og ikke så eftergivelig som fondant, og derfor meget velegnet til udstikkere til bogstaver og patchwork teknik. Følg samme fremgangsmåde som ved fondant.


Her billede af min første kage hvor jeg skulle anvende bogstav-udstikkere... åhhh de minder:)

Andre metoder:
Der skal selvfølgelig nævnes at man også kan forme sine egne bogstaver ved at rulle fondant ud til en lang pølse. For at få en lang ensartet pølse kan man forsigtigt rulle sin fondant mellem to glatte plader eller blot på gammeldaw's maner med hænderne:)
Derudover kan man også anvende icing/ sprøjteglasur og en rund tyl.

Kommentarer

  1. Åhh tak for guiden Lise! Den kom dog lige en dag for sent. Jeg stod hele aftenen igår og bandede over fondant der sad fast oppe i bogstaverne, mens jeg prøvede at få dem ud med en tandstik, og halvt ødelagde dem på vej ud. Jeg havde helt ondt i ryggen bagefter fordi jeg havde stået så anstrengt. He he.
    Havde hverken puttet tylose i, dusted formen med maizena eller rullet tyndt ud (jeg tænkte at der skulle jo være nok til at fylde formen) Ha ha. Godt så... Jeg må vist prøve igen med dine gode råd. :D

    Har du nogle anbefalinger til hvilke bogstaver der er gode?

    SvarSlet
  2. Kære Susan - eeeeejjjjj... havde ellers lavet svar til dig på FB for en del dage siden.
    Alle bogstavudstikkere er fine:) Bare følg ovenstående:)

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Modellerings chokolade

Opskrift: Flødeboller med vaffelbund

Icing Cornet/ kræmmerhus tutorial